Hur skolan kan göra klimatfrågan till en del av värdegrundsarbetet

Klimatfrågan som värdegrundsfråga - Elever som förändringsagenter


Klimatkrisen är inte bara en miljöfråga utan också en fråga om rättvisa mellan generationer. Skolor har en unik möjlighet att utbilda och inspirera elever att bli aktiva förändringsagenter. Enligt Naturskyddsföreningen (2023) känner 75 % av svenska ungdomar oro för klimatet, men många saknar konkreta verktyg för att påverka.

Att göra klimatfrågan relevant i skolan

För att elever ska känna sig engagerade i klimatfrågor är det viktigt att koppla ämnet till deras vardag. Små handlingar, som att minska matsvinnet i skolmatsalen eller använda återvinningsstationer, kan bli en del av elevernas dagliga rutiner och skapa en känsla av delaktighet. Genom att arbeta med verkliga exempel lär sig eleverna att deras handlingar kan göra skillnad.

Det finns flera framstående exempel på skolor som integrerar klimatfrågor i undervisningen, både här i Sverige men även i andra delar av värden. Dessa klimatprojekt kopplas ofta till ämnen som samhällskunskap och naturvetenskap. Dessa projekt inkluderar allt från att mäta skolans koldioxidavtryck till att skapa gröna innovationer. I Sverige har vissa skolor framgångsrikt använt skolträdgårdar och solcellsprojekt som konkreta sätt att visa elever hur de kan bidra till en hållbar framtid.

Klimatfrågan som en värdegrundsfråga

Att arbeta med klimatfrågor stärker elevernas förståelse för global rättvisa och solidaritet. Genom att diskutera hur klimatförändringarna påverkar människor i olika delar av världen kan eleverna utveckla empati och en känsla av ansvar för både lokala och globala samhällen. Detta bidrar till skolans övergripande värdegrundsarbete genom att lyfta fram frågor om jämlikhet och rättvisa.

Elevledda initiativ skapar engagemang

När elever själva får leda projekt, som att organisera skräpuppsamlingar eller klimatkonferenser, känner de sig mer delaktiga och engagerade. Elevledda initiativ stärker deras självkänsla och förmåga att samarbeta. Det kan också vara värdefullt att bjuda in lokala organisationer eller experter för att ge eleverna inspiration och praktiska verktyg.

Konkreta steg framåt:

  • Starta projekt om hållbar konsumtion och återvinning kopplade till elevernas vardag, exempelvis "plastfri vecka" eller "matsvinnsutmaningar".

  • Samarbeta med lokala miljöorganisationer för att skapa praktiska aktiviteter som skräpuppsamlingar, trädplantering eller återbruks-workshops.

  • Genomföra elevledda klimatkonferenser där elever diskuterar lösningar, lokalt. Där skolledningen är med som beslutsfattare. Detta ger eleverna en plattform att påverka.

  • Skapa långsiktiga projekt, som att bygga en skolträdgård eller installera solpaneler, för att visa hur skolan kan bli mer hållbar.

  • Introducera klimatfrågor i olika ämnen, som matematik (beräkningar av energiförbrukning) eller svenska (debattartiklar om miljöfrågor).

Klimatfrågor kan bli en naturlig del av skolans värdegrundsarbete, där eleverna inte bara lär sig om miljöutmaningar utan också får verktyg och inspiration att bidra till en hållbar framtid.

Diskussionsfrågor att ta med till arbetslag eller skolan:

  1. Hur kan vi integrera klimatfrågor i olika ämnen på ett sätt som engagerar eleverna?

  2. Vilka samarbeten med lokala aktörer kan stärka våra elevers engagemang i miljöfrågor?

  3. Hur kan vi balansera klimatundervisningen så att den inspirerar till handling snarare än skapar oro?

  4. Hur kan vi ge eleverna fler möjligheter att leda och påverka i klimatfrågor?

  5. Vilka långsiktiga klimatmål kan vi som skola sätta upp för att inspirera både elever och personal?